Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


torsdag 20 maj 2010

Marie skolområde

Idag hade vi två bibliotekariestudenter här som fick uppleva två vitt skilda sidor av biblioteksarbetet.
Förmiddag: Ruschen! Klass 6a och 6b från Mariebergsskolan var här på bokprat. På vintrarna är det härligt att dra för draperierna till vår sago/bokpratshörna och tända ljus för att komma till ro. Men när jag försöker göra annorlunda till våren vill inte eleverna det, de vill fortfarande att vi drar för och tänder ljus. Kanske är det vilsamt, och lättare att lyssna i den miljön.

Förra terminen skrev en student sin c-uppsats om bokprat utifrån elevernas synvinkel. Hon gjorde intervjuer med elever i femman som just varit på bokprat här på Mariehemsbiblioteket. Det var mycket värdefullt för mig att ta del av den informationen. Det var positivt gensvar från eleverna, som tycks ta till sig och komma ihåg en överraskande stor del av vad de hört. Uppsatsen heter En utvärdering av bokprat på Mariehemsbiblioteket och författaren heter Maria Forsgren. Jag skickar den gärna om någon är intresserad.

Lunch: elever kommer och lånar, mängder av manga är det just nu. Man får bråka lite lagom om glassintag på biblioteket och skor i soffan, men i stort är eleverna väldigt trevliga. Jag tror studenterna tyckte det också.

Eftermiddag: sol, värme och lugn. Då får vi ta tag i högarna som byggts upp under dagen, fulla bokvagnar, bokpratsböcker som ligger över hela skrivbordet. Medieinköpen från BTJ-listan Allmänheten som lånar sommarläsningen. Och skriva blogg.

1 kommentar:

  1. du får jättegärna skicka den till mig! jag är nyfiken o se vad det står =)

    johanna_renling@hotmail.com

    SvaraRadera