Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


fredag 21 maj 2010

Ersängskolans bibliotek

E (elev i tvåan): Jag vill ha den här.
B (bibliotekarie): Ja, jag vet att du älskar Harry Potter. Har du prövat att läsa första sidan?
E: Jag kan kolla på bilderna.
B: Absolut. Har du bläddrat och sett om det finns några bilder?
E: Min storasyster har läst alla Harry Potter!
B: Jag vet att hon gjort det. Jag har också läst alla böcker om Harry Potter. De är verkligen superbra. Du får gärna låna den. Tänk om du skulle låna en till också? Vi kanske kan hitta en om drakar, om du gillar sådana? En med mycket bilder i? Du vet, det finns ju lite drakar i Harry Potter-böckerna...

Shit, sådant här är så svårt! Jag tycker inte att man får:
-döma/fördöma
-säga nej

Däremot tycker jag att man får:
-låta eleven känna efter själv
-erbjuda alternativ, både till en bok som eleven själv väljer bort men också till en bok som läraren väljer bort åt eleven, för att eleven inte är där än, rent lästekniskt.

Balansgången är fin! Jag lär mig nya saker varje vecka. Viktigast är att inte kränka barnets val och att föra ett samtal med eleven, ofta blir det en liten intervju om vad eleven läst tidigare om hur hon gillat det. Att dessutom samtala med lärare och kanske en specialpedagog omkring elevens behov av böcker ger ännu mer - då är det lättare att pricka rätt.

Rätt bok till rätt elev vid rätt tillfälle = en skolbibliotekarie

1 kommentar:

  1. Inga andersosn26 maj 2010 kl. 06:49

    Vilken jättebra beskrivning av det lotsande och samtalande man gör med eleverna varje dag och som man lär sig mer och mer av hela tiden! Jag har nu jobbat i 15 år inom skolan och är nu på gymnasiet - men samtalen är desamma som med de mindre barnen! Och balansgången lika viktig!
    /Inga på Jenny Nyströmsskolans bibliotek i Kalmar

    SvaraRadera