Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


fredag 21 maj 2010

Ersängskolans bibliotek

Inläsningstid

Jag fick en fråga med e-post idag:

"Vi har börjat rota lite i att bli kompenserade för all inläsningstid vi gör på vår fritid inför bokprat. Jag vet att du har kompensation för lästid men omfattas alla skolbibliotekarier på grundskolan i kommunen av detta?"

Enligt litteraturpedagoger går det åt ca åtta timmars planeringstid inför ett bokprat. Man läser många böcker men tvingas välja bort en del som kanske är för svåra eller inte passar. (Däremot kan man ha nytta av de tidigare inlästa böckerna när man bokpratar senare, och därmed en kortare planeringstid.) Då bokprat (med följd alltså också inläsningstid) är en så pass arbetskrävande verksamhet bör alla skolbibliotekarier som arbetar med lässtimulans kompenseras för den tid (kvällar och helger) man läser hemma.

De senaste åren tror jag också att många fått till stånd en lösning tillsammans med sin rektor. Vi är tuffare och vill inte arbeta gratis och därmed bidra till den gamla bilden av att en bibliotekarie har sitt fritidsintresse som yrke!

"Ibland har varan inte ett värde förrän den har ett pris".

På Ersängskolan var det rektor som 2005 formulerade mitt inläsningsavtal:

Jämför inläsningstiden med lärarnas förtroendetid: 10,5 tim/vecka. Skolbibliotekarien tar ut fem timmar/vecka löpande (max en timme/dag). Övriga timmar tas ut under lov, vilket kan motsvara 2-3 veckor/läsår. Inom denna inläsningstid ska även inläsning inför kompetensutveckling rymmas.

Visst, det är ett generöst avtal i jämförelse med många andras (detta är lokala avtal upprättade på varje enskild skola, även här i Umeå). Men det räcker ändå inte till för de timmar jag på min fritid läser barn- och ungdomsböcker i direkt anslutning till mitt arbete. Så de lästimmarna gör jag gratis. För att? Jag har ett roligt jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar