Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


måndag 17 maj 2010

Ålidhemsskolan

Bokprat för klass 4

Det är alltid roligt att träffa klass 4 på Ålidhemsskolan! Jag pustar ut efter ett intensivt pass med bokprat för ett gäng pratglada och engagerade elever.

Varannan måndag har klassen inbokade tider då jag träffar dem. Syftet är att öka elevernas läsvana och indirekt deras ordförråd och få dem att bli rutinerade biblioteksbesökare som vet hur de ska hitta i biblioteket. Jag och deras lärare planerar tillsammans vad som ska göras utifrån klassens behov.

Ibland besöker klassen biblioteket för att låna böcker och då hjälper jag dem på plats i biblioteket. De får också lära sig skillnaden mellan skönlitteratur och facklitteratur och hur böckerna är placerade i biblioteket. Ibland - som idag - besöker jag dem i klassrummet och då har jag med mig en hög böcker som jag berättar om. Böckerna får de sedan behålla i klassrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar