Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


tisdag 11 maj 2010

Umedalens bibliotek, Västangård

Hektisk dag på bibblan!

Pust!

Idag var det körigt. Först URAX-möte där vi efter alla frågor vi diskuterade fick se alla de läsplattor som vi sen skall turas om att titta på + att Inger (bibliotekschefen) varit i USA och köpt I-pad som vi nu får prova. Wow vad sugen man blir. Kolla själva!



Våra elever på högstadiet jobbar just nu kring vulkaner i NO - mycket på grund av allt som händer på Island just nu. Jag tycker det är jättebra när våra lärare knyter nutidsorienterande händelser till undervisningen. Jag lånade med några extra när jag ändå var på stadsbiblioteket idag.

Det är också fortfarande rätt mycket efterfrågan på Mårten Sandéns böcker efter hans besök förra veckan. Alla elever i 9:an jobbar nu kring frågeställningar byggda på hans ungdomsböcker (Anna D´arc, En plats de kallar lyckan och Den femte systern). Kul att både han och Douglas Foley var här samtidigt. Jag försökte tussa ihop dem på kvällen. Själv tog jag med mig några tjejer från min läseklubb Exlibris att lyssna på Douglas (vilken roligt galen kille). Han skriver ju både allvarliga böcker och så förstås de roliga böckerna om Habib.

Efter ett besök av några nitiska försäljare på bibblan på em och ett sista ryck av elever från Waldorfskolan som ville ha böcker om Europeiska länder så avslutade jag dagen med sista mötet med mina tjejer i Exlibris. Dagens tema var sorgliga böcker. Efteråt gjorde vi en liten bildövning. Glass med chokladsås hann vi också med. Några av böckerna vi hann prata om var t ex I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell (som ju flera också sett på film), Innan jag dör av Jenny Downham, Om jag stannar av Gayle Forman och Inte bara tennis av Peter Barlach. Tänk vad fort det gått med fem träffar i vår - tyckte nyss vi startade vår läseklubb.

Men nu står sommaren för dörren och alla elever är lite våryra, de äldsta har ju betygen att tänka på, men alla längtar nog efter sol, sommar och långt sommarlov. (Även jag!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar