Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


fredag 17 september 2010

Umedalens bibliotek, Västangård - Slutet av veckan - från små kaxiga 6-åringar till arbetsgrupper i Regionrådet.


Vi har så otroligt många sexåringar i år så vi har fått dela dem i två grupper när de besöker bibblan så att vi hinner med alla ordentligt. Det finns inget så vitaminberikande som en hög sexåringar - de är nyfika, vetgiriga och så otroligt peppade på böcker och att läsa att man blir rörd. Det är nu man skall grunda för kommande år i skolan med att vara varmt välkomnande och möta dessa glada och förväntansfulla ungar med ett bemötande som gör dem villiga att komma till biblioteket ofta och gärna i den förvissningen att där finns personal som alltid ställer upp och visar ett vänligt bemötande och respekt och som kan visa på massor med härliga böcker.

Jag fick en stor glädjedos av dessa två besök i veckan. Sen hamnade jag hela em på stadshuset med Umeås olika arbetsgrupper som jobbar med samverkan i regionen under Regionrådet. Det är viktigt för mig som skolbibliotekarie att få stöd av andra bibliotek i regionen när vi vill driva utvecklingsfrågor mm - detta eftersom vi även är ett folkbibliotek, men framför allt är jag glad åt det stöd jag får i vårt skolbiblioteksnätverk Fokus (Umeås skolbibliotekarier) och i Skolbibliotek Norr - som tappert försöker samla skolbibliotekarier i Norr- och Västerbotten trots stora avstånd. Det är otroligt viktigt att skolledarna underlättar för sina anställda skolbibliotekarier att kunna åka på dessa möten.

Kontrasten mellan mina spralliga sexåringar och det allvarsamma rundabordsmötet på stadshuset visar också en del av den vardag vi ofta jobbar i. Ledningsgruppsmöten, nätverksmöten, styrelsemöten i våra drivande föreningar, arbetslagsmöten är också viktiga incitament i ett skolbibliotek som har barnens/elevernas bästa för ögonen - men den dagliga kontakten med förskolans och skolans alla barn och ungdomar är det som gör att jag har världens roligaste jobb.

Idag avslutade jag veckan med en teaterföreställning av Dockteater Månstjärnan. Trettio andlösa 2-5-åringar med föräldrar och förskolepedagoger gjorde att jag surfade in i helgen på en räkmacka. Nästa vecka väntar Göteborg och Bokmässan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar