Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


onsdag 15 september 2010

Höstterminen har startat...

med nya elever, mest år 7 men också nyinflyttade och genast får skolbiblioteket en grupp nya "stammisar". År 7 får också en introduktion i att använda biblioteket - hur låna/lämna tillbaka/vad finns i hyllorna?

Många frågor om allt i det här biblioteket och andra. En kille viftar ivrigt: "Du Åsa, jag måste få fråga...alltså, det är ju gratis att låna på bibliotek...men HUR tjänar biblioteken pengar?" Det blev några minuter SO-kunskaper om kommuner, skatter m.m innan han lutade sig tillbaka i stolen och sa "aha...är det så det är". Lektionens 60 minuter gick fort, så fort att en tjej i klassen
kommenterade "fatta att det redan har gått en HEL TIMME". Javisst går tiden fort när man har roligt (eller det är kanske en typiskt "vuxengrej" att tänka så...)!

1 kommentar:

  1. Hej alla! Så roligt det är att läsa om era vedermödor! Jag längtar efter mitt lilla skolbibliotek (även om jag har det bra här också), efter jul är jag ju på plats igen och får delta i skojiga fokusmöten mm. Hare bäst, vi ses!

    SvaraRadera