Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


tisdag 14 september 2010

Mellan de små och de stora

Jag slår mig ner vid datorn mellan ett bokprat med klass tre från Berghemsskolan och terminens första träff med Bokjuryklubben (som ska få ett mer inspirerande namn, förhoppningsvis idag) som samlar ett tiotal minst sagt bokintresserade tonåringar.

Treorna hade oförskräckt vandrat över ängarna i regnvädret för att ta sig hit och tyckte det var skönt att sitt-ligga i sagohörnan och lyssna ett tag medan jag berättade om nya böcker. Snart hade de dock vilat färdigt och då blev det action bland hyllorna istället. Innan jag hunnit svara på var Hicke Hiskelig fanns hade jag fått frågor om hästar, Harry Potter och Tin-Tin också.

"Jag ska börja läsa redan när vi går tillbaka!" sa en pojke och läraren Karin, som väl såg framför sig hur hon skulle få plocka upp elever ur dammen, såg lite matt ut. Men den läsiver som redan finns hos dessa treor är viktig att ta väl hand om, att få vattna och gödsla medan det gror. Berghemsskolan har ett skolbibliotek som eleverna besöker med jämna mellanrum, och att dessutom komma till "stora biblioteket", där det förstås finns mer att välja på, ger extra näring till växande läslust.

Min kollega står och gör i ordning mackor till de högstadieelever som är på ingång och som är hungriga på mer än böcker efter en lång skoldag. De är bra ambassadörer för läsning och det är lätt att se att de sprider sin entusiasm till fler - både elever, lärare och - bibliotekarier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar