Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


torsdag 16 september 2010

En vanlig torsdag

Torsdag förmiddag på Liljaskolans bibliotek. Efter att ha stökat undan morgonsysslorna sätter jag mig ned för att skriva en recension av Sarah Dessens fantastiska bok Mycket mer än så. Varje vecka har vi en veckans bok som vi promotar lite extra. Hinner bara börja innan en tjej i tvåan kommer och högljutt förklarar att hon inte förstår ett stycke i sin biologibok. Efter lite googling får vi ordning på begreppen.

Då är det dags för dagens första kopp te. Jag går till lärarrummet och snackar lite med svenskalärarna om framtida bokprat. När jag kommer tillbaka så har posten kommit. Tidsskrifter ska läggas in, brev läsas och fakturor betalas. Därefter stormar bp10B in och tillkännager att dom inte har fått någon guidning i biblioteket än. Jag guidar dom runt och dom verkar iallafall lyssna. När jag sedan delar ut bokmärken och broschyrer märker jag att det nästan är slut på bokmärken.

Börjar skriva ut nya, men märker att det är slut på den gula färgpatronen i skrivaren och en jakt efter it-teknikern startar. När väl det är fixat så plockar jag fram lamineringsmaskinen och kör igång.

Kommer på att detta är ett perfekt tillfälle att blogga lite så jag loggar in och börjar skriva. Allt medan bokrecensionen ligger oskriven i bakgrunden. Det är en av tjusningarna med att jobba på ett skolbibliotek, man vet aldrig vad som kommer att hända härnäst.

Ps. Recensionen är klar nu, finns att läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar