Vad händer på skolbiblioteken?

Skolbibliotekarier i Västerbotten och Norrbotten bloggar tillsammans för att ge en inblick i vår verksamhet.


Välkommen att läsa, ställa frågor och kommentera!


måndag 13 september 2010

Livet som skolbibliotekarie...

...liknar en åktur i en berg- och dalbana som aldrig tar slut. Oftast är man på väg uppåt: det är jätteroligt att träffa "sina" elever och se dem växa. Någon har läst sin första bok själv. Någon har läst ut Harry Potter. Det kan vara samma person, och jag får vara med båda gångerna!

Det är också spännande att få komma till skolans värld, en plats de flesta har åsikter om, men få vet hur det egentligen går till.

Jag har engagerade och inspirerande kollegor som sätter barnens / elevernas bästa i första rummet. Det går uppför hela tiden!

Men då kommer budgeten: 50 kronor per elev och år.

Iiiiiiiihhhhh!

Vagnen dyker ner i avgrunden.

...men man kan köpa böcker på loppis. Och Kulturrådet fyller på lite i kistorna. Det knakar i vagnen, men nu är vi på väg upp igen.

Vi ska arbeta läsfrämjande. Med boksamtal! Ett arbetslag jobbar med Lennart Hellsings rim och ramsor. Kul kul. Jag ska visa bibliotekswebbens resurser för byskolornas elever som har svårt att ta sig till det fysiska biblioteket. Jajamensan. Då sitter man där på toppen av berg- och dalbanan igen. Och inser:

Jag jobbar tio timmar i veckan på skolbiblioteket. Nio timmar går till att bemanna biblioteket - ta emot klasser och hålla öppet. Hur ska jag dela upp mig så att jag räcker till alla?

Iiiiiiiiiiihhhhhhh!

Störtdykning. Det går faktiskt inte.

Så fortsätter livet som skolbibliotekarie - upp och ner, men mest upp. Och hursomhelst är det en sjuhelsikes åktur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar